Radio KITA 24 Jam Sehari 7 Hari Seminggu

Radio Kita Untuk Kita Kita...
Launch in external player

Daftar Sekarang

Khas Untuk j-QAF Kent 2005 - .....

jqafkent Groups
Melanggan jqafkent
Email:
Lawat jqafkent groups

12 Oktober 2007

Kembali kepada fitrah dalam sambutan Aidilfitri

Hari ini Ramadan yang penuh barakah ini bakal berakhir dan esok Syawal pula menjelma. Dengan ketibaan Syawal yang mulia ini membawa bersama perayaan umat Islam iaitu Hari Raya Aidilfitri. Pada hari raya ini kita disunatkan untuk banyak bertakbir, bertahmid dan bertasbih bersempena meraikan kejayaan kita melawan hawa nafsu di sepanjang bulan Ramadan.

Pada masa yang sama kita juga perlu merenung adakah kita benar-benar memahami akan hikmah sambutan hari raya aidilfitri. Aidilfitri itu sendiri merujuk kepada hari raya fitrah, yakni meraikan kejayaan kita untuk kembali kepada fitrah. Dan manusia secara fitrahnya itu dilahirkan dalam keadaan suci bersih jiwanya serta cenderung ke arah kebaikan.

Maka titik pertemuan kita dengan Syawal ini seharusnya mencetuskan perubahan dalam diri kita ke arah kebaikan. Kita perlu menginsafi bahawa bulan Ramadan yang bakal meninggalkan kita merupakan medan latihan terbaik untuk membuat peningkatan diri. Pemanfaatan Ramadan dengan sebaiknya akan tercermin dalam diri kita walaupun setelah ia berlalu.

Jika sebelum Ramadan dahulu kita sering meninggalkan solat maka biarlah ketika dan sesudah Ramadan ini kita sering menjaga solat kita.

Jika dahulu kita agak keberatan selalu bersedekah maka harapannya selepas ini kita dapat menjadi lebih pemurah. Jika dahulu kita begitu sukar hendak meninggalkan tabiat merokok, maka kini moga-moga kita berjaya berhenti merokok.

Begitulah harapan kita terhadap tarbiyah Ramadan yang telah kita lalui ini. Perjuangan kita melawan nafsu selama sebulan ini seharusnya berhasil menyucikan diri daripada tabiat buruk serta sifat-sifat mazmumah.

Justeru itulah yang dikatakan kembali kepada fitrah iaitu asal kejadian manusia yang cenderung ke arah kebaikan.

Sepinya masjid dan surau

Sememangnya dalam menyambut Aidilfitri ini ramai yang sudah mula membuat persiapan serta pulang ke kampung halaman. Namun keghairahan menyambut Hari Raya ini seakan-akan mencuri tumpuan kita daripada memanfaatkan baki Ramadan yang masih tinggal.

Kedapatan masjid dan surau yang kelihatan jumlah saf solat tarawihnya semakin berkurangan. Malam-malam terakhir Ramadan ini terisi dengan aktiviti membuat kuih raya serta pelbagai lagi juadah. Di samping itu, ada yang sibuk mengemas rumah, menjahit pakaian serta langsir dan pelbagai aktiviti lain. Malah pusat beli belah pula semakin dipenuhi oleh para pelanggan untuk membeli persiapan raya.

Namun kita tidak seharusnya lupa akan ganjaran beribadat dalam sepuluh malam terakhir Ramadan ini. Rasulullah s.a.w. sendiri melipatgandakan ibadah malam baginda dalam tempoh waktu sedemikian. Insya-Allah sekiranya kita konsisten beribadat di sepanjang malam Ramadan ini maka kita bakal bertemu dengan lailatul qadar yang lebih baik daripada 1,000 bulan.

Aidilfitri: antara adat dan ibadat

Di kala Hari Raya nanti masing-masing dengan pakaian yang terbaik tanda kegembiraan kita menyambut raya. Setelah menunaikan solat Hari Raya kita akan pulang ke rumah menikmati juadah, bermaaf-maafan serta menziarahi sanak saudara.

Adakah bentuk sambutan yang kita bakal lalui sekadar berlegar dalam kerangka adat dan budaya sahaja? Bagaimanakah cara sambutan Hari Raya dapat dibentuk menurut acuan ibadah?

Persoalan sedemikian seharusnya bermain di fikiran kita dalam usaha kita menjadikan Aidilfitri ini lebih bermakna buat kita sebagai hamba Allah.

Kini timbul kecenderungan baru para remaja menyambut hari raya dengan mengunjungi kompleks beli belah. Ada yang datang untuk menonton wayang, bermain boling atau sekadar berpeleseran tanpa tujuan.

Segelintir remaja pula menyambut cuti raya dengan mengunjungi pusat hiburan atau kafe siber. Ada pula yang lebih selesa memerap di rumah menonton rancangan hiburan di kaca televisyen ataupun tidur sahaja.

Sambutan yang terlalu berunsurkan hiburan seakan menjalari golongan remaja kita masa kini. Tidak salah untuk berhibur asalkan tidak melanggar batas syarak dan sesuai masanya serta tidak melekakan. Namun kita perlu merenung bagaimana mengisi sambutan Aidilfitri ini agar dapat mencerminkan kembalinya kita kepada fitrah.

Selain itu, kita perlu meningkatkan kesedaran kita untuk kembali mengeratkan tali silaturahim antara sesama Muslim khususnya keluarga terdekat. Pada ketika hari raya inilah peluang terbaik untuk saling menziarahi dan mengenali sanak saudara kerana masing-masing berkumpul untuk bersama menyambut hari raya.

Ibu bapa harus memain peranan dengan membawa anak-anak berkunjung ke rumah saudara mara. Dengan membiasakan anak-anak sejak kecil melalui amalan sedemikian maka dewasa kelak mereka akan lebih mudah terikut untuk mengamalkannya.

Selain menerima tetamu di kalangan saudara mara, kita juga tidak patut lupa untuk menjamu fakir miskin. Amal jariah sedemikian yang kita dapat laksanakan ketika Ramadan justeru patut diteruskan ketika menyambut aidilfitri. Dengan ini ukhuwah dalam masyarakat dapat terus dieratkan di samping kita dapat beristiqamah dalam bersedekah.

Ibadah puasa sunat enam hari dalam bulan Syawal ini juga adalah amat digalakkan untuk dilaksanakan. Ternyata ibadah puasa dalam Islam mempunyai kesinambungannya dan merujuk bahawa perjuangan menahan nafsu tidak pernah mempunyai titik noktahnya selagi nyawa dikandung badan.

Kesimpulan

Kesimpulannya, kehadiran Syawal yang mulia ini menuntut kita bermuhasabah diri sejauh mana kita berjaya memanfaatkan bulan Ramadan yang bakal berlalu ini. Semoga latihan iman dan takwa yang kita jalani sepanjang Ramadan mencetuskan perubahan yang berkekalan dalam diri kita semua.

0 komentar:

Khat Arabi

الخط والكتابة العربية الخط والكتابة العربية ميم همزة
Publish at Scribd or explore others: Books grammar Religion-Islam

Sukatan Baru

Asas-Asas Penyelidikan Pendidikan

Belajar Khat

تعليم الخط في اللغة العربية للصف الأول الأساسي تعليم الخط في اللغة العربية للصف الأول الأساسي mahmoud تعليم الخط في اللغة العربية للصف الأول الأساسي
Publish at Scribd or explore others: Study Guides, Notes, School Work تعليم خط الصف الأول

Doa Mengelak Wabak

Doa Mengelak Wabak

Mutiara Kata