Radio KITA 24 Jam Sehari 7 Hari Seminggu

Radio Kita Untuk Kita Kita...
Launch in external player

Daftar Sekarang

Khas Untuk j-QAF Kent 2005 - .....

jqafkent Groups
Melanggan jqafkent
Email:
Lawat jqafkent groups

03 Oktober 2007

Khasiat Tamar

Khasiat Tamar
Oleh : Mohd Sufian Jaafar
 
Nabi s.a.w. telah bersabda: "Sesaiapa yang memakan tujuh biji buah tamar Ajwah setiap pagi, racun dan masalah susah tidur tidak akan memudaratkannya pada hari itu." (Bukhari-Muslim)

Buah tamar mengandungi 60-70% gula asli di dalam bentuk glukosa danfraktosa di dalam bentuk yang mudah diserap oleh badan. Di samping karbohidrat, setiap 100 gram buah tamar mengandungi lebih kurang 15.3% air,2.5% protein, 0.4% lemak, 2.1% zat-zat logam dan 3.9% serat.

Di antara zat-zat logam yang terdapat di dalam buah tamar ialah kalsium, fosforus,zat besi dan vitamin B. Jika diamati pecahan khasiatnya (nutrients), ia mengandungi kandungan air, karbohidrat dan serat yang tinggi dan kadar lemak yang rendah. Serat yang terdapat di dalam tamar amat baik untuk perut dan usus terutama bagi mereka yang mengidap penyakit sembelit.

Mengikut Metchnikoff, seorang saintis yang terkenal di Rusia, banyak memakan tamar akan menghalang pembiakan kuman-kuman berbahaya dan sebaliknya akan melahirkan koloni kuman yang bermanfaat bagi usus (friendly bacteria).Malah bagi tamar di sesetengah negara, contohnya California, kadar lemakyang terdapat di dalamnya ialah 0% dan kadar serat bagi setiap 5-6 bijibuah tamar ialah 3 gram. Seseorang yang memperolehi 3 gram serat telah memperolehi 14% daripada keperluan hariannya.

Justeru, sesetengah pengkaji di Amerika menganggap buah tamar sebagai makanan harian yang ideal kerana pakar-pakar pemakanan telah merumuskan, diantara formula pemakanan yang terbaik pada hari ini ialah yang tinggi kadar karbohidrat dan serat serta rendah kadar lemaknya. Formula ini dapat mencegah kegemukan dan mengurangkan risiko menghidap sakit jantung dan barah. Khasiat yang terdapat pada buah tamar memang selari dengan formula pemakanan ini.

0 komentar:

Khat Arabi

الخط والكتابة العربية الخط والكتابة العربية ميم همزة
Publish at Scribd or explore others: Books grammar Religion-Islam

Sukatan Baru

Asas-Asas Penyelidikan Pendidikan

Belajar Khat

تعليم الخط في اللغة العربية للصف الأول الأساسي تعليم الخط في اللغة العربية للصف الأول الأساسي mahmoud تعليم الخط في اللغة العربية للصف الأول الأساسي
Publish at Scribd or explore others: Study Guides, Notes, School Work تعليم خط الصف الأول

Doa Mengelak Wabak

Doa Mengelak Wabak

Mutiara Kata