Radio KITA 24 Jam Sehari 7 Hari Seminggu

Radio Kita Untuk Kita Kita...
Launch in external player

Daftar Sekarang

Khas Untuk j-QAF Kent 2005 - .....

jqafkent Groups
Melanggan jqafkent
Email:
Lawat jqafkent groups

03 Oktober 2007

Saksi lihat FRU 'mengganas' di Batu Buruk

KUALA TERENGGANU, 3 Okt (Hrkh) - 'Paku dulang paku serpih, kata orang diri yang lebih' begitulah ungkapan yang layak digunapakai terhadap Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN) Terengganu yang sering kali 'mempergunakan' pihak tertentu termasuk anggota keselamatan polis.

Tragedi berdarah pada malam 8 September di Batu Buruk telah mencetus dimensi baru corak politik di negeri ini sama ada amalan demokrasi masih boleh digunapakai atau sebaliknya.

Peruntukkan yang diberi dalam Perlembagaan Negara mengenai hak kebebasan bersuara bagi setiap rakyat semakin terhakis hanya digunakan bagi mengekalkan kuasa pemerintahan Umno/BN sahaja.

ImageTinjauan Harakah menemui beberapa orang lagi mangsa 'keganasan' polis serta saksi yang melihat kejadian di depan mata penglibatan anggota Unit Simpanan Persekutuan (FRU) dan SB.

Abdul Majid Kadir, 49, dari Kampung Mengabang Telipot melahirkan rasa kesal dengan tomohan pihak tertentu terhadap PAS yang merosakkan harta benda awam dalam kejadian 8 September lalu.

Katanya, tuduhan PAS 'mengganas' serta menganjurkan rusuhan pada malam itu tidak benar sama sekali dan menyeleweng fakta sebenar. "Saya ada pada malam itu untuk mendengar ceramah Bersih dan tidak dapat masuk kerana sekatan polis tetapi orang ramai berkumpul secara aman melihat keadaan itu. "Saya lihat polis dan FRU yang mula melepaskan air 'water cannon', gas pemedih mata, menangkap dan memukul orang awam terlebih dahulu," jelasnya kepada Harakah, semalam.

Bahkan, katanya kejadian merosakkan kenderaan awam termasuk motosikal dan kereta yang pecah itu dilakukan sendiri oleh anggota FRU yang sedang 'mengamuk'. Menurutnya, terdapat beberapa rakaman yang menggunakan 'handset' oleh orang awam yang melihat kejadian itu dirampas pihak polis dan FRU terbabit. "Saya melihat sendiri beberapa anggota FRU bertindak agresif menendang puluhan deretan motosikal dan memecahkan cermin kereta kancil warna merah dengan kayu 'cota' mereka," ujarnya.

Kata beliau, tuduhan PAS buat rusuhan adalah tidak benar dan kerosakkan harta benda awam yang berlaku sekitar jam 2.30 pagi turut diragui kebenarannya.

ImageSeorang mangsa tahanan polis, Tengku Mohd Faisal Tengku Ambak, 33, dari Dungun menyifatkan penangkapan terhadapnya dibuat secara rambang oleh pihak polis.

Beliau tidak melakukan apa-apa kesalahan 'merusuh' atau berdemonstrasi pada malam itu tangkap ketika berada di Taman Awam jam 8.45 malam tersebut.

"Polis tangkap saya secara rambang dan saya sama sekali tidak terlibat dengan rusuhan, demonstrasi atau bakar bendera.

"Saya ditahan ketika berada di Taman Awam seawal jam 8.45 malam tanpa sebab dan dibawa menaiki 'black maria' bersama 10 tahanan lain," jelasnya kepada Harakah, semalam.

Katanya, situasi malam itu 'dikuasai' oleh pihak pasukan keselamatan polis yang berperanan mencetuskan kekacauan di Batu Burok.

Manakala, seorang penduduk Imran Ali, 35, dari Jalan Budiman menyifatkan tindakan polis SB dan FRU 'ganas'.

"Saya berani kata sebab saya lihat mereka (polis,FRU) bertindak ganas dengan merosakkan motosikal dan kereta orang awam yang diletakkan di tepi jalan," ujarnya.

Katanya, kerosakkan kenderaan awam yang dipaparkan dalam akhbar-akhbar itu bukan angkara PAS tetapi pihak FRU sendiri.

Menurutnya, beberapa rakaman dibuat oleh orang awam yang melihat aksi ganas FRU itu telah dirampas 'handset' berkamera mereka. - mks.

0 komentar:

Khat Arabi

الخط والكتابة العربية الخط والكتابة العربية ميم همزة
Publish at Scribd or explore others: Books grammar Religion-Islam

Sukatan Baru

Asas-Asas Penyelidikan Pendidikan

Belajar Khat

تعليم الخط في اللغة العربية للصف الأول الأساسي تعليم الخط في اللغة العربية للصف الأول الأساسي mahmoud تعليم الخط في اللغة العربية للصف الأول الأساسي
Publish at Scribd or explore others: Study Guides, Notes, School Work تعليم خط الصف الأول

Doa Mengelak Wabak

Doa Mengelak Wabak

Mutiara Kata