Radio KITA 24 Jam Sehari 7 Hari Seminggu

Radio Kita Untuk Kita Kita...
Launch in external player

Daftar Sekarang

Khas Untuk j-QAF Kent 2005 - .....

jqafkent Groups
Melanggan jqafkent
Email:
Lawat jqafkent groups

19 April 2008

4,726 bakal guru daftar di 27 IPG Julai

PELAJAR baru Kursus Perguruan Lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (KPLSPM) bagi ambilan sesi Julai 2008 akan mendaftar serentak di 27 institut pendidikan guru (IPG) seluruh negara, 14 Julai ini.

Berikutan itu, calon terpilih menjalani temu duga dan juga menduduki Inventori Sahsiah Keguruan yang dijadualkan berlangsung dari 5 hingga 30 Mei, boleh menyemak keputusan masing-masing mulai 10 Jun ini.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Razali Ismail, berkata Kementerian Pelajaran menerima 108,394 permohonan dari seluruh negara untuk mengisi 4,726 tempat ditawarkan menerusi enam KPLSPM pada sesi ini.

Beliau berkata, lima kursus terbabit adalah program di luar negara, iaitu Program Penghantaran Pelajar Cemerlang Ke Luar Negara yang mengunjurkan pengambilan 150 pelajar.

Seterusnya, Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pengajaran Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Kedua/TESL) (500), Program Kembar Bahasa Perancis (15), Program Kembar Bahasa Jerman (15) dan Program Kembar Bahasa Cina (100).

"Satu lagi KPLSPM ialah Program Perguruan Pendidikan Rendah yang mengunjurkan pengambilan 3,946 pelajar di 27 IPG seluruh negara.

"Program ini membabitkan pengajian selama empat tahun, selain kursus persediaan selama satu setengah tahun, dan pelajar akan memperoleh ijazah sarjana muda perguruan apabila bergraduat," katanya pada sidang akhbar di Institut Perguruan Bahasa-bahasa Antarabangsa (IPBA), Kuala Lumpur, kelmarin.

Razali berkata, pemilihan calon berjaya bergantung kepada kedudukan merit skor akademik, prestasi dalam temu duga dan keputusan INSAK, selain memberi keutamaan kepada calon yang aktif dalam kegiatan kokurikulum.

Bagi pengambilan sesi ini, beliau berkata, permohonan diterima daripada 152 calon yang memperoleh keputusan cemerlang 12A dalam peperiksaan SPM tahun lalu, diikuti 11A (352), 10A (670), 9A (1,062), 8A (1,428), 7A (2,297), 6A (3,635) dan selebihnya 5A ke bawah.

Katanya, perkembangan positif itu jelas menunjukkan minat ramai lulusan cemerlang SPM untuk menyertai profesion keguruan negara.

0 komentar:

Khat Arabi

الخط والكتابة العربية الخط والكتابة العربية ميم همزة
Publish at Scribd or explore others: Books grammar Religion-Islam

Sukatan Baru

Asas-Asas Penyelidikan Pendidikan

Belajar Khat

تعليم الخط في اللغة العربية للصف الأول الأساسي تعليم الخط في اللغة العربية للصف الأول الأساسي mahmoud تعليم الخط في اللغة العربية للصف الأول الأساسي
Publish at Scribd or explore others: Study Guides, Notes, School Work تعليم خط الصف الأول

Doa Mengelak Wabak

Doa Mengelak Wabak

Mutiara Kata