Radio KITA 24 Jam Sehari 7 Hari Seminggu

Radio Kita Untuk Kita Kita...
Launch in external player

Daftar Sekarang

Khas Untuk j-QAF Kent 2005 - .....

jqafkent Groups
Melanggan jqafkent
Email:
Lawat jqafkent groups

11 Mei 2008

Jasa ibu tidak dapat dinilai dengan wang, harta

Oleh Tuan Sidek Tuan Muda

TANGAN yang menghayun buaian mampu menggoncang dunia. Itulah pepatah hebat sering bermain di bibir masyarakat bagi menggambarkan kedudukan serta peranan seorang ibu. Walaupun lembut, tetapi tangan inilah yang mengasuh dan mendidik anak menjadi manusia hebat.

Pengasuhan bukan bermula selepas kelahiran tetapi proses itu berlaku ketika dalam kandungan. Justeru, wanita mengandung sangat digalakkan bersabar, memperbanyakkan zikir, membaca al-Quran serta menjaga pemakanan.

Ini bagi memastikan anak yang dikandung itu mendapat asuhan sebaik mungkin walaupun masih di dalam kandungan. Mengandung, mengasuh dan mendidik adalah tugas asasi seorang ibu. Ia bukan satu tugasan mudah dan memerlukan kesabaran tinggi.

Allah menggambarkan kepayahan seorang ibu melalui proses mengandung dan menyusukan anak dalam firman-Nya: "Dan kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya, ibu mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan dari awal mengandung hingga akhir menyusukannya, dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun, dengan yang demikian bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapanya, dan ingatlah kepada Aku jugalah tempat kembali." - (Surah Luqman, ayat 14)

Apabila anaknya sakit atau demam, ibu sanggup untuk berjaga bagi memastikan anaknya selamat dan sihat. Selepas dua tahun, ibu akan terus mendidik dan mengasuh anaknya dengan penuh kasih sayang dan kesabaran.

Kasih sayang menyebabkan susah menjadi senang, sakit menjadi sembuh, penat menjadi cergas, mengantuk menjadi jaga, sibuk menjadi lapang demi untuk melihat anaknya menjadi insan berguna pada agama, bangsa dan negara.

Didikan dan kasih sayang ibu terus kekal selagi mana jasadnya dikandung badan. Tidak ada sesuatu yang boleh menghilangkan kasih ibu terhadap anaknya. Walau sejahat mana anaknya, ibu pasti sedih mendengar anaknya kemalangan atau meninggal dunia.

Hakikat inilah, Islam meletakkan ibu pada kedudukan selayaknya di sisi anaknya. Orang pertama yang mesti dimuliakan seorang manusia selepas Allah dan Rasul-Nya adalah ibu.

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah: Telah datang kepada Rasulullah SAW seorang lelaki lalu berkata: "Wahai Rasulullah, siapakah orang pertama yang aku sepatutnya berbuat baik? Jawab Rasulullah SAW: Ibumu. Kemudian siapa? Jawab Rasulullah SAW lagi: Ibumu. Kemudian siapa? Jawab Rasulullah SAW lagi: Ibumu. Kemudian siapa? Jawab Rasulullah SAW: Bapamu." - (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Kasih sayang, jasa dan pengorbanan ibu begitu besar kepada anak, yang tidak dapat dibayar walaupun dengan jutaan ringgit. Oleh itu, Allah memerintahkan berbuat baik dan taat kepada ibu bapa sehinggakan mengeluarkan perkataan 'ahh' sudah dikira derhaka apatah lagi jika menyakiti hati kedua-duanya.

Firman Allah yang bermaksud: "Dan Tuhanmu perintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadanya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang daripada keduanya atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka sebarang perkataan kasar sekalipun perkataan 'uhh' dan janganlah engkau menengking menyergah mereka tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia. Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu dan doakanlah untuk mereka dengan berkata: 'Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayang memelihara dan mendidikku semasa kecil." - (Surah al-Isra', ayat 23-24)

Allah sama sekali melarang melakukan penderhakaan kepada kepada ibu. Ia bukan setakat berdosa tetapi adalah salah satu dosa besar yang sangat dicela Allah.

Sabda Nabi SAW yang bermaksud: "Adakah kamu ingin aku memberitahu kepadamu dosa besar? Baginda SAW menyebut sebanyak tiga kali. Berkata sahabat: Ya wahai Rasulullah. Bersabda Rasulullah SAW: Menyekutukan Allah, menderhaka kepada kedua ibu bapa, membunuh dan membuat sumpah palsu." - (Hadis riwayat Bukhari)

Semoga semua insan yang bergelar anak mentaati kedua ibu dan bapanya dengan melakukan kebaikan serta menjauhi daripada penderhakaan dalam apa juga bentuk. Jagalah lidah dan perbuatan supaya tidak mengguris hati mereka.

Jika ibu atau bapa sudah meninggal dunia, sentiasalah mendoakan keampunan dan kesejahteraan mereka kerana doa anak adalah salah satu amal yang dikira Allah untuk ibu bapa seperti sabda Nabi SAW yang bermaksud: "Apabila meninggal anak Adam, akan terputus segala amalannya kecuali tiga: sedekah jariah, ilmunya yang dimanfaatkan orang ramai dan anak soleh yang sentiasa mendoakan kesejahteraannya." - (Riwayat Muslim, Abu Daud, Tirmizi, al-Nasaa'i, dan Bukhari)

0 komentar:

Khat Arabi

الخط والكتابة العربية الخط والكتابة العربية ميم همزة
Publish at Scribd or explore others: Books grammar Religion-Islam

Sukatan Baru

Asas-Asas Penyelidikan Pendidikan

Belajar Khat

تعليم الخط في اللغة العربية للصف الأول الأساسي تعليم الخط في اللغة العربية للصف الأول الأساسي mahmoud تعليم الخط في اللغة العربية للصف الأول الأساسي
Publish at Scribd or explore others: Study Guides, Notes, School Work تعليم خط الصف الأول

Doa Mengelak Wabak

Doa Mengelak Wabak

Mutiara Kata