Radio KITA 24 Jam Sehari 7 Hari Seminggu

Radio Kita Untuk Kita Kita...
Launch in external player

Daftar Sekarang

Khas Untuk j-QAF Kent 2005 - .....

jqafkent Groups
Melanggan jqafkent
Email:
Lawat jqafkent groups

31 Oktober 2008

Pusat Pendidikan Islam Fii Dzilal Al-Quran Sabah

 
Cuti Depavali baru ni, kebetulan saya dikunjungi seorang kawan dari Penang, saya mengajaknya melawat PPI Dzilal di Kota Belud.



Perjalanan hampir 1 jam, kebetulan hujan tak berenti-renti sepanjang perjalanan dari Tuaran ke PPI. 5KM terakhir agak meresahkan kawan saya ni sebab terpaksa melalui jalan berlpak dan batu besar-besar.


Kawan saya bergambar bersama Ustaz Ismail (Guru PPI)

Saya cerita sikit pasal PPI kepadanya semasa dalam perjalanan. PPI tertubuh hasil usaha kawan-kawan lama yang bertugas di Sabah, sejak 1990 lagi. Susah payah mereka mencari dana, tenaga pengajar dan membangunkan PPI kini dah nampak hasil. Lebih 20 pelajar PPI kini dapat menyambung pengajian di Semenanjung dan ada yang hampir tamat.


Asya'ari - pelajar PPI

Bulan puasa baru ni, seorang bekas pelajar PPI yang kini di maahad tahfiz Kelantan, kami bawa round masjid sekitar KK, Papar dan Ranau untuk menjadi imam terawih dan mempromosi PPI. Terasa amat bangga sekali orang Sabah bila anak watan mereka dah ada yang boleh diketengahkan dalam soal agama.


Pelajar

Derma sumbanga para dermawan terhadap PPI kini dah sikit-sikit terbayar, jangan kiralah pahala yang Allah bagi, dah tentu berlipat ganda.


Pelajar baru berusia 13 tahun...

Memang 100% dana PPI adalah hasil sumbangan. Pondok-pondok usang yang dibina di atas tapak wakaf seluas 6 ekar ini telah banyak berjasa kepada anak Sabah. Pelajar datang dari seluruh pelusuk Sabah dan mereka belajar secara percuma termasuk makan minum. Sebab mereka adalah terdiri dari anak-anak miskin yang begitu dahagakan ilmu Islam.


Kembar Asya'ari, Shafi'ei

Kita harap suatu hari nanti, akan lahir ulama' yang akan memimpin Sabah. Dan itulah sebenarnya harapan arwah pewakaf tanah.


Pelajar paling cilik - 12 tahun, dah sanggup menuntut ilmu dan berjauhan dengan keluarga

Kini, terdapat 6 pelajar yang baru masuk mengaji di PPI. Mereka baru masuk pada bulan Mei lalu, setelah PPI terpaksa menangguh pengajian, kerana ketiadaan guru. Bukan senang nak cari guru. Tempat yang jauh, habuan tak seberapa, makan apa yang ada, menu yang sama dengan pelajar. Hanya semangat jihad yang menguasai diri untuk guru bertahan di sini.



PPI masih menanti sumbangan anda untuk terus beroperasi. Sumbanglah demi anak bangsa yang dahagakan Islam. Dengan cara terus menghidupkan PPI di Sabah ini, kita akan dapat mengecapi nikmat Islam yang kita anuti ini.
 
Disiarkan di http://www.tranungkite.net


0 komentar:

Khat Arabi

الخط والكتابة العربية الخط والكتابة العربية ميم همزة
Publish at Scribd or explore others: Books grammar Religion-Islam

Sukatan Baru

Asas-Asas Penyelidikan Pendidikan

Belajar Khat

تعليم الخط في اللغة العربية للصف الأول الأساسي تعليم الخط في اللغة العربية للصف الأول الأساسي mahmoud تعليم الخط في اللغة العربية للصف الأول الأساسي
Publish at Scribd or explore others: Study Guides, Notes, School Work تعليم خط الصف الأول

Doa Mengelak Wabak

Doa Mengelak Wabak

Mutiara Kata