Radio KITA 24 Jam Sehari 7 Hari Seminggu

Radio Kita Untuk Kita Kita...
Launch in external player

Daftar Sekarang

Khas Untuk j-QAF Kent 2005 - .....

jqafkent Groups
Melanggan jqafkent
Email:
Lawat jqafkent groups

07 Julai 2009

Ciri pendidik bertakwa

Oleh Muzdalifah Mokhtadi

SABAN hari ada saja masalah disiplin pelajar. Pengetua atau guru besar banyak membuang masa untuk menyelesaikan masalah disiplin pelajar mereka. Selesai satu masalah akan timbul pula masalah lain

.

Anak berusia di antara 10 hingga 15 tahun, khususnya akan sentiasa memerhatikan persekitaran mereka. Contohnya, mereka meneliti tindak-tanduk ibu bapa mereka, program televisyen, perangai manusia di luar rumah seperti jiran, rakan dan guru di sekolah. Tidak ketinggalan gelagat insan di sepanjang perjalanan dari rumah ke sekolah.

Golongan remaja ini sentiasa mencari 'role model' atau teladan yang akan mereka ikuti.

Persoalan pertama, adakah anak ini memahami tujuan mereka dilahirkan? Untuk apa dilahirkan dan ke manakah akhirnya hidup mereka? Di manakah peranan ibu bapa sebagai pendidik pertama ?

Adakah anak-anak diberikan garis panduan untuk bekalan sepanjang hidup mereka? Anak-anak tidak selamanya berada di sisi ibu bapa mereka. Ini kerana mereka akan keluar bersama mereka atau melakukan kegiatan seharian lain, seperti bekerja.

Persoalan kedua, adakah guru yang berhadapan dengan murid dari jam 7.30 pagi hingga 1.30 petang menjalankan peranan mereka dengan bijaksana? Tidakkah anak-anak ini akan bosan dengan beban kerja sekolah, di samping guru yang kurang berinteraksi dengan muridnya?

Guru yang berkesan dapat menghabiskan sukatan pelajaran dan membantu murid membuat persediaan bagi mencapai kejayaan dalam hidup. Adakah kejayaan hanya dilihat dari keputusan cemerlang dalam peperiksaan? Sekiranya anak itu tidak cemerlang dalam pelajaran adakah mereka akan gagal dalam hidupnya?

Persoalan ketiga, adakah masyarakat prihatin masih lagi wujud?

Bagaimanakah sensitifnya masyarakat untuk menegur anak jiran yang membuat kesalahan. Sikap biarlah anak orang lain yang rosak, asalkan anak kita selamat, perlukah diteruskan?

Sepatutnya kita tidak menyalahkan sesiapa sekiranya anak-anak ini tersalah memilih contoh 'role model' mereka.

Usaha berterusan tanpa jemu akan menghasilkan natijah yang baik sama ada melalui peranan ibu bapa, guru atau masyarakat yang memahami tanggungjawab melahirkan pelapis masyarakat cemerlang sama ada dari segi jasmani, rohani atau emosi.

Sebagaimana firman Allah bermaksud: "Beramallah kamu, sesungguhnya Allah akan melihat amal kamu, dan kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui perkara ghaib dan nyata. Maka (Allah) akan memberitahu kamu apa yang kamu kerjakan." (Surah at-Taubah, ayat 105)

Setiap usaha yang dilaksanakan dengan rasa penuh bertanggungjawab akan menghasilkan insan yang saling menghormati di antara satu sama lain. Ia juga melahirkan rasa kasih sayang dan persaudaraan kental di jiwa orang yang terbabit sama ada anak, ibu bapa, guru atau masyarakat.

Seperti kata Imam Hassan al-Banna: "Berkasih sayanglah sesama kamu dan peliharalah persaudaraan (ukhuwwah) kerana ia rahsia kekuatan dan kemenangan kamu. Hendaklah kamu berterusan dalam demikian, sehingga Allah datangkan kemenangan bagi kamu dan agamamu. Sesungguhnya Allah adalah sebaik-baik pemberi kemenangan."

Sebagai seorang pendidik, sama ada ibu,bapa, penjaga, guru atau masyarakat yang prihatin, seharusnya mempunyai ciri seorang pendidik sebenar iaitu:

l Sifat ikhlas terhadap Allah dalam segala amal pendidikan sama ada perintah, larangan, nasihat, perhatian atau hukuman daripada Allah.

Setiap pendidik yang menjalankan tanggungjawab perlu menunjukkan setiap kerja yang dilakukannya hanya kerana Allah.

l Sifat takwa iaitu, bimbang akan seksaan Allah secara rahsia dan terang-terangan. Jika ini diabaikan, maka tiada syak lagi kanak-kanak akan membesar dalam penyelewengan dan dia akan berulang-alik kepada kumpulan perosak dan kejahilan.

l Sifat sayang kepada ilmu pengetahuan iaitu mengetahui dan mengenali dasar pendidikan yang ditunjukkan dalam syariat Islam.

Ini kerana ilmu yang ada dapat membantu meletakkan setiap perkara pada tempatnya.

l Suka memaafkan kerana sifat ini akan menarik anak-anak kepada pendidik dan dengan sebab itu, anak akan menyambut kata-kata dan perintah pendidiknya.

Sifat ini dapat meletakkan manusia di kemuncak adab dan kesempurnaan serta di tingkat tinggi dalam strata sifat budi pekerti.

l Sifat tanggungjawab yang besar dalam mendidik anak dalam segi keimanan dan kelakuan, membentuknya dalam segi jasmani dan rohani serta menyediakannya dalam segi mental dan sosial.

Pendidik hendaklah selalu bimbang jika dia melalai atau mencuaikan tanggungjawabnya. Ini kerana perbuatan demikian, pasti membuat anak itu akan terjebak ke dalam kerosakan sikit demi sikit dan selangkah demi selangkah.

0 komentar:

Khat Arabi

الخط والكتابة العربية الخط والكتابة العربية ميم همزة
Publish at Scribd or explore others: Books grammar Religion-Islam

Sukatan Baru

Asas-Asas Penyelidikan Pendidikan

Belajar Khat

تعليم الخط في اللغة العربية للصف الأول الأساسي تعليم الخط في اللغة العربية للصف الأول الأساسي mahmoud تعليم الخط في اللغة العربية للصف الأول الأساسي
Publish at Scribd or explore others: Study Guides, Notes, School Work تعليم خط الصف الأول

Doa Mengelak Wabak

Doa Mengelak Wabak

Mutiara Kata