Radio KITA 24 Jam Sehari 7 Hari Seminggu

Radio Kita Untuk Kita Kita...
Launch in external player

Daftar Sekarang

Khas Untuk j-QAF Kent 2005 - .....

jqafkent Groups
Melanggan jqafkent
Email:
Lawat jqafkent groups

26 November 2009

Guru DiPaksa Jadi Tukang Masak Semasa Banjir



Beberapa dekad dahulu, profesion perguruan dipandang mulia oleh masyarakat. Kita dapati terdapat bekas guru yang menjadi pemimpin besar negara seperti Tun Ghafar Baba. Kini profesion mulia ini sudah hilang reputasinya.

Tugas guru kini sudah jadi tunggang langgang. Dengan tugas sebagai guru ko-kurikulum, mereka menjadi pelbagai penjawat seperti polis, askar, pengakap, pegawai JPA 3, bomba dan sebagainya.


Di sekolah pula, selain mengajar, mereka menjadi tukang kebun, pencuci dan penyapu kelas, kuli bukan sahaja kepada Pengetua dan GPK-GPKnya malah kepada pelajar juga apabila guru tidak lagi boleh mendidik pelajar dengan sewajarnya tetapi tertakluk dengan puluhan kekangan berbentuk peraturan, undang-undang dan amaran. Sekiranya ada apa-apa majlis sama ada peringkat antara sekolah, daerah, negeri atau negara, guru akan menjadi 'seseorang' yang lain pula seperti penjaga parking, pengawal peribadi pelajar, pemandu, penyambut tetamu, tukang masak dan sebagainya. 

Pada  musim tengkujuh ini, banyak sekolah di pantai timur  telah dijadikan pusat perpindahan banjir. Lalu guru pun dicatur oleh sipengetua dengan menubuhkan Jawatankuasa Pengelola Pusat Perpindahan Banjir. Dalam negara 'Malaysia Boleh' ini, sudah menjadi amalan dan reality dimana mereka yang rendah pangkat atau kelulusannya menjadi 'orang atasan'  kepada mereka yang lebih tinggi kelulusan, pengalaman dan pangkatnya. Contohnya ialah dalam sesebuah kampong atau mukim, ia ditadbir oleh Ketua Kampong dan Penghulu yang puratanya lulus SPM. Mereka lebih berkuasa dan ditakuti oleh Pegawai Daerah yang mempunyai kelayakan untuk menjadi 'Stipendiary Magistrate'.  Inilah yang berlaku dalam Jawatankuasa Banjir di mana JKKK diletakkan sebagai ketua dengan kuasa untuk memperkulikan guru yang berada di bawah J/kuasa mereka.  

Terdapat sekolah misalnya  sebuah sekolah menengah di  Batu 4 Jalan Gambang Kuantan Pahang yang dikatakan 'Sekolah Harapan Negara' telah mengarahkan guru supaya menjadi tukang masak untuk mangsa banjir. Bukan itu sahaja, guru juga diminta mengagih , merekod, menghantar, mengambil makanan untuk mangsa-mangsa banjir. Jangan terkejut, mereka perlu melakukan semua ini dengan kenderaan mereka sendiri. Bolehkah guru dipaksa membuat kerja sebegini? Kalau mereka mahu guru buat kebajikan, maka jangan paksa, kerana kerja kebajikan ini adalah sukarela.

Inilah status guru kini dibawah pentadbiran UMNO yang dulu kini dan selamanya  memang suka menganggap orang lain sebagai pariah, memperbodohkan rakyat  dan mereka adalah 'raja' yang menguasai segala hasil negara seperti harta bapa mereka sendiri. Kenapa Ketua Polis, Wakil Rakyat, DO, Pengarah Pelajaran tidak mahu jadi tukang masak untuk mangsa banjir ini? Tidakkah mereka mahu buat kerja kebajikan lalu dapat pahala dan masuk syurga yang disediakan oleh UMNO???
  

0 komentar:

Khat Arabi

الخط والكتابة العربية الخط والكتابة العربية ميم همزة
Publish at Scribd or explore others: Books grammar Religion-Islam

Sukatan Baru

Asas-Asas Penyelidikan Pendidikan

Belajar Khat

تعليم الخط في اللغة العربية للصف الأول الأساسي تعليم الخط في اللغة العربية للصف الأول الأساسي mahmoud تعليم الخط في اللغة العربية للصف الأول الأساسي
Publish at Scribd or explore others: Study Guides, Notes, School Work تعليم خط الصف الأول

Doa Mengelak Wabak

Doa Mengelak Wabak

Mutiara Kata