Radio KITA 24 Jam Sehari 7 Hari Seminggu

Radio Kita Untuk Kita Kita...
Launch in external player

Daftar Sekarang

Khas Untuk j-QAF Kent 2005 - .....

jqafkent Groups
Melanggan jqafkent
Email:
Lawat jqafkent groups

17 November 2009

Tangan yang menghayun buaian boleh mengoncang dunia!!!

Manusia secara fitrahnya dilahirkan dan melayari hidup secara  berpasang-pasangan. Wanita dijadikan sebagai peneman, rakan kongsi, pengubat duka dan berkongsi kegembiraan. Realitinya walaupun pahit seperti yang ditakdirkan Allah SWT bahawa Iblis secara licik mempengaruhi Hawa bagi mengoda Adam AS, Nabi Ayub AS juga pada mula ditinggalkan oleh isterinya, Nabi Nuh AS terpaksa akur dengan kekafiran isteri dan anaknya.

Bahkan anak Nabi Adam AS juga berbunuhan hanya kerana wanita dan juga hati Firaun cair dengan wanita dipujuk oleh Isterinya dalam kisah Nabi Musa AS.

Alangkah pentingnya martabat wanita bergelar wanita apatah lagi para isteri, Perkahwinan itu adalah wajib bagi yang berkemampuan dan sangat indah jika dibina atas dasar Islam dan mengubati segala penyakit masyarakat. Dengan isteri lelaki bernama suami boleh berubah, dengan wanita kadangkala mengakibatkan lelaki bergelar suami menempah neraka bilamana timbul perbalahan mertua atau menantu atau mungkin wujud wanita kedua dalam pasangannya. Hebatnya para isteri apatah lagi sebagai pejuang dalam Islam. Justeru, Islam meletakkan Isteri yang solehah itu adalah ubat segala penyakit dalam kehidupan seharian dan pendamai kepada jalan menuju syurga,..

Alangkah beruntungnya isteri pimpinan PAS yang dibuat baiah dalam memilih ADUN atau Ahli Parlimen (SEKIRANYA WUJUD) martabat paling tinggi diletakkan bukannya untuk digadaikan dalam dan demi memperjuangkan Islam. Kenapa para isteri perlu berasa gusar jika perkahwinan dibina atas jalan Islam, dilayari dengan semangat jihad Islam, berkorban atas nama menegakkan hukum Allah dan sekaligus berusaha membuang cintakan harta duniawi. Sedarlah para isteri, dugaan untuk mendapat syurga cukup berat perlu ditanggung oleh para suami, apatah lagi dalam rejim sekarang wang dan kuasa menjadikan manusia cepat lupa diri.. Alangkah indahnya jika suami kamu dapat istiqamah dalam perjuangan ini, ganjaran sebenar bukan untuk dunia sahaja tetapi di akhirat jua.. Kita masih beruntung kerana belum lagi menjadi para isteri di Palestin yang suaminya berjuang dengan darah dan nyawa, bahkan pergorbanan mereka jauh lebih tinggi dari segala-galanya.

Para isteri adalah pendokong utama dalam kehidupan, kewajaran talak tiga dalam baiah tersebut perlu dipandang positif setaraf dengan pergorbanan dalam kehidupan perjuangan pada jalan Allah. Tiada guna bersumpah dengan nama Allah sekalipun, seperti sesetengah golongan untuk mentadbir dengan adil dan saksama tetapi aurat isteri dan anak tidak terpelihara. Berapa ramai yang tahu dan sedar bahawa bermadu dapat menempa payung emas di syurga tetapi berapa ramai yang sanggup berbuat demikian?

Dalam pola masyarakat melayu, talak kadang-kadang disandarkan oleh suami kepada kelakuan yang boleh dilakukan isteri dibelakang suami contohnya kalau engkau keluar dari rumah semasa aku tiada jatuh talak, kalau engkau benar bapa engkau masuk rumah, maka jatuh talak, bahkan dalam lafaz taklik sendiri diwajibkan bagi memberi penghormatan dan kebebasan kepada isteri. Tetapi jika telah suka ada yang isteri ditinggalkan bertahun-tahun tetap setia kerana malu atau segan untuk diadukan. Kenapa harus dibangkitkan baiah tersebut seandainya perjuangan dalam PAS dianggap sesuci pembinaan perkahwinan yang diredhai oleh Allah. Isteri harus berbangga kerana taraf kamu akan menentukan bukan sahaja istiqamah perjuangan tetapi mencegah dari terlibat atau bersekongkol dengan kejahatan UMNO. Lihatkan apa yang berlaku dalam negeri Perak boleh melompat dan melompat demi harta atau kuasa disokong oleh semua instrumen kerajaan tanpa ada maruah. Kaum hawa patut menjadi pendorong agar suami terpelihara bukan sahaja godaan dunia tetapi juga bersama menuju kesyurga .

Talak tiga tidak boleh dirujuk semula.. melainkan melalui Cina buta dalam golongan yang mempersendakan agama Allah. Kamu .. para isteri akan menjadi tempat berbincang, meluahkan perasaan, berkongsi pandangan, berbincang dan kamulah penentu kepada suami kamu yang diumpan dengan wang, harta dan kuasa untuk membuat khianat dalam perjuangan Islam, kalau kamu tidak sanggup memikul sumpah tersebut jangan kamu ingat sanggup untuk berkorban pada jalan Allah SWT,,, jangan pula pikul amanah yang tidak tentu kamu mampu mendorong suami kamu dapat melaksanakannya. Kalau tidak kemampuan jangan terjun dalam dunia politik yang penuh muslihat apatah lagi masih dikuasai UMNO laknatullah dan juga penuh dengan musuh dalam selimut. Bahkah kita akur bahawa semua isteri pimpinan PAS adalah berakhlak mulia dan tergolong dalam muslimah sejati.

Talak bagi yang menghayati Islam bukanlah perkara enteng dan main-main, kegembiraan dan redha Allah diletakkan bersesama dan sekali dengan perjuangan PAS itu. Justeru tahap tertinggi dihadirkan dalam membuat baiah dalam memperjuang dan mepertahankan Islam wajar diletakkan sebagai aulia kepada kehormat dalam istitusi keluarga apatah lagi ganjanrannya hanya dari Allah dan jalannya yang nyata bukan dalam perjuangan bersandarkan assobiah perkauman atau perjuangan yang berpaksikan telunjuk lurus, kelingking berkait.

Syabas para isteri yang menerima baiah tersebut.

0 komentar:

Khat Arabi

الخط والكتابة العربية الخط والكتابة العربية ميم همزة
Publish at Scribd or explore others: Books grammar Religion-Islam

Sukatan Baru

Asas-Asas Penyelidikan Pendidikan

Belajar Khat

تعليم الخط في اللغة العربية للصف الأول الأساسي تعليم الخط في اللغة العربية للصف الأول الأساسي mahmoud تعليم الخط في اللغة العربية للصف الأول الأساسي
Publish at Scribd or explore others: Study Guides, Notes, School Work تعليم خط الصف الأول

Doa Mengelak Wabak

Doa Mengelak Wabak

Mutiara Kata